La religió mai no ha pretès dir la veritat sinó que ha inventat un món ideal, inexistent, allunyat de tot contacte amb el món real.
Segons l’opinió de Nietzsche l’origen de la religió és la por. És a dir, els sentiments d’angoixa i impotència que l’ésser humà desenvolupa al llarg de la seua vida. La religió mai no ha pretès dir la veritat; de fet, ha caigut en el mateix error de la metafísica, reivindicant per a si la transcendència i el món sobrenatural -Déu, el més enllà, etc.-. Així, Nietzsche carrega contra la tradició judeocristiana, contra el budisme i, en general, contra les religions. Efectivament, el cristianisme va rebutjar els valors dionisíacs de l’antiguitat clàssica, inventant un món ideal, inexistent, allunyat de tot contacte amb el món real. En acceptar la immortalitat, aquesta vida es convertia de fet en mera transició cap a una altra vida. La veritat és que per a Nietzsche el cristianisme seria un simple platonisme de naturalesa popular, una filosofia i una moral vulgars per a persones febles i esclaus. D’altra banda, s’assegura que la religió proposa valors exclusivament decadents, propis d’un ramat, aptes només per a esclaus: humilitat, mansuetud, obediència, sacrifici. Valors tots ells contraris als impulsos vitals més elementals. Així doncs, valent-se de conceptes com el pecat, culpa o penediment, ataca una i altra vegada a la vida.
A L’Anticrist es troben, probablement, les més dures crítiques de Nietzsche contra el cristianisme. La religió, es diu en aquesta obra, no és altra cosa sinó la revolta del poble pla contra els senyors; per a la religió només compten els valors del poble pla alçat contra el poderós. Tot això no vol dir que la religió no presente també aspectes positius; l’ascetisme i l’educació són, sens dubte, valuosos per a Nietzsche. Ara bé, en general, totes les religions, i en particular, el cristianisme i el budisme, en la mesura que entorn d’elles s’han aglutinat persones febles i malaltes, han impedit desenvolupar als éssers humans les eines necessàries per al seu procés de superació personal. Davant d’una vida plena, la religió ha promulgat una vida feble i una moral mansa, les pròpies dels esclaus, en les que, en comptes d’enaltir valors com la força i la valentia, l’individu actua des de la por.
El que, en definitiva, va criticar Nietzsche al cristianisme va ser que aquest menyspreara tot allò que el cos desitja i anhela: passions, impulsos, instints, valors estètics, etc. Segons Nietzsche, el major esdeveniment de la història consisteix en la proclamació de la mort de Déu, obrint així les portes al desenvolupament ple de l’ésser humà i a l’alliberament de la seua força creadora, de manera que el déu cristià quede arraconat al costat dels seus manaments i prohibicions. L’ésser humà que abandone definitivament la quimera d’un més enllà, abandonant la imatge d’aquest món fals i mesquí, es concentrarà a la fi en el món real.
Crist no va fundar cap religió; el fundador de l’Església va ser Pau de Tars.
Déu ha mort. Som lliures.
Resulta evident que en desaparèixer Déu haurien de desaparèixer també tots els valors que se li han adscrit. Hi hauria, però, una sèrie de nous valors que, si bé aliens aparentment a la religió, sostindrien de fet als antics; és el cas de la democràcia i el socialisme. No obstant això, en paraules de Nietzsche, la definitiva mort de Déu portarà abans o després la mort dels valors absoluts i de les lleis morals objectives. També en aquest punt, el rebuig dels valors per part de Nietzsche suposa un pur nihilisme.
Nietzsche avança a La gaia ciència quelcom que suposa un enorme pas respecte de tot el que s’ha dit fins ara. En aquest llibre s’anuncia amb gran alegria la mort de Déu. Nietzsche posa en evidència la impotència del cristianisme perquè seguesca persistint la creença en Déu, cosa que, segons el filòsof alemany, il·lumina el destí europeu. En desaparèixer, així, els manaments i prohibicions del cristianisme, de la seua decadència se seguirà inevitablement que l’ésser humà recupere la seua força creadora i que, abandonant tot intent per arribar al més enllà, es concentre d’una vegada per totes en el món real.
Nota: En la següent entrada seguirem parlant de la mort de Déu, el darrer home i el Superhome. →
Pres d’Aurrekoetxea, M., Villar, M.L., y Olarra, A. (2010). Filosofía: Marx. Ibaizabal. p. 23. ↩
Retroenllaç: Nietzche: Crítica al cristianisme (II). | EL CAVALLER DEL CIGNE ciutadà valencià de nació catalana //*//