Zemlinsky i Oscar Wilde: Una tragèdia florentina / El nan.

zemlinskyAlexander von Zemlinsky

Els aficionats coneixen Salome amb música de Richard Strauss i llibret en un sol acte que ve a ser  la traducció alemanya de la peça teatral d’Oscar Wilde del mateix nom en francés. Zemlinsky també va composar un parell d’òperes a partir obres de l’irlandés i també en el format d’un acte únic. Malgrat la seua qualitat no es tracta d’obres massa conegudes. Se solen representar les dues juntes en una mateixa funció ja que són breus.

Eine florentinische Tragödie (Una tragèdia florentina) i Der Zwerg (El nan), del compositor austríac Alexander von Zemlinsky, són dues òperes breus, d’un acte, estrenades, respectivament, a Stuttgart en 1917 i Colònia en 1922. Sovint es representen juntes, especialment a partir de l’anomenada «renaissance» Zemlinsky, iniciada a Hamburg en 1981 i que ha portat per tot el món l’obra d’aquest compositor molt vinculat a l’Escola de Viena (la seua germana es va casar amb Schönberg), encara que la seua refinada música no es va implicar en el llenguatge dodecafònic.

Zemlinsky – Eine florentinische Tragödie – part 4

Ambdues òperes es basen en dues obres d’Oscar Wilde, traduïdes a l’alemany. S’ha vist en elles l’obsessió que sentia Zemlinsky, poc agraciat físicament, per la tragèdia de l’home lleig.

A Florentine Tragedy, drama que Oscar Wilde va deixar sense finalitzar a causa de la seua detenció (1895), es va estrenar en alemany l’any 1906 a Berlín sota la direcció de Max Reinhardt. (Llibret en català) L’òpera segueix quasi de forma literal el drama, les acotacions són del compositor i la música substitueix alguns dels fragments no escrits, com el preludi que presenta l’amor entre Bianca, esposa del mercader florentí Simone, i el refinat noble Guido Bardi. L’acció se situa a l’interior de la rica mansió del mercader Simone, home fort i rude, que sorprèn els amants. En una gradual tensió dramàtica i una situació asfixiant, que la música marca d’una manera impecable, el marit passa d’una aparent amabilitat i un to mundà inicial a un enfrontament primer latent i quasi immediatament molt explícit. Així, desafia al noble a un duel amb espasa i, després de desarmar-lo, a un duel amb punyals, en el qual l’escanya amb fúria amb les seues mans, davant la meravellada sorpresa de l’atractiva dona. Al costat del cadàver de Guido, Bianca abraça sensualment el seu espòs mentre li pregunta: “Per què no m’havies dit mai que eres tan fort?…”  Al que aquest, besant-la, li respon: “I per què mai no m’havies dit que eres tan bella?”

Zemlinsky – Der Zwerg (El nan).

Der Zwerg parteix del conte The Birthday of Infanta (1891), amb llibret de Georg C. Klaren, que no és tan fidel al text de Wilde com l’òpera anterior. L’acció se situa en la cort d’Espanya, on tenen lloc festes sumptuoses per a celebrar l’aniversari de la infanta Donna Clara, bella, ingènua i frívola, pel seu divuit aniversari. Entre els regals arribats de tot arreu, un resulta especialment inquietant: el sultà turc remitent un nan lleig i deforme, amb fama de gran cantant, que ignora per complet la seua realitat física. El palau ha ordenat vetlar tots els espills i el nan es mostra, davant la curiositat malsana de la infanta, com un home sensible i refinat, que s’enamora immediatament d’ella. Després de cantar una bellíssima cançó, la infanta li convida a ballar i amb crueltat inaudita encarrega a Ghita, una de les donzelles, descobrir-li a través d’un espill la seua vertadera imatge.

El nan, que ja se sentia inquiet per una figura deforme que ell creia que ho perseguia, cau mort de dolor en comprovar la cruel realitat. La infanta, abans de reprendre la festa, es lamenta de l’efímera durada del seu regal. La música acompanya l’acció amb la mateixa agressiva crueltat que el text del llibret.

Quant a rexval

M'agrada Wagner, l'òpera, la clàssica en general i els cantautors, sobretot Raimon i Llach. M'interessa la política, la història, la filosofia, la literatura, el cinema i l'educació. Crec que la cultura és un bé de primera necessitat que ha d'estar a l'abast de tothom.
Aquesta entrada s'ha publicat en Hª Música, Uncategorized i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s