Das Lied von der Erde. Palau de la Música de València, 8 i 9 de febrer de 2019 (II).

Poc a afegir als comentaris de la vetlada anterior. Vaig repetir concert i vaig quedar molt complagut. Cal dir que en aquesta ocasió trobí el tenor una mica mancat d’energia – potser perquè començà fent un fort esforç en començar a cantar – i fins i tot se li va trencar la veu durant un instant en la seua darrera intervenció. La contralt va estar tan bé com el dia anterior i això que és una dona que ja té els seus anys.

Un amable lector va dir-me que va assistir al primer concert i que no li va agradar el tenor encara que sí, la contralt, que aquest no va ser el millor concert de l’orquestra a què va assistir i que Ramon Tebar havia fet una direcció monòtona d’aquesta meravellosa partitura. Jo mateix vaig sentir a una dona major que no li havia agradat gens i que s’havia adormit. Bé, jo crec que són qüestions de gustos i que aquests depenen de la formació, la sensibilitat i el temps que dediquem a sentir música. Jo no sóc cap expert. Tan sols tinc en el meu currículum dos anys de solfeig i de flauta de la meua època d’estudiant de Magisteri. La professora va posar-me matrícula d’honor – potser més pel meu esforç i dedicació que pel resultat  – i podia interpretar a la flauta des de danses renaixentistes a les primeres cançons de Raimon. Però d’això ja fa dècades i ara sóc un jubilat amb dret a descompte en el Palau en el Cor i Fondos.

Dic açò perquè ningú no es crega que tinc aptituds per a donar lliçons a ningú sinó que em limite a compartir la meua impressió personal, que ja m’agradaria a mi tenir els coneixements d’Arturo Reverter, autor del programa de mà, que és tot un homenatge al més gran especialista en Mahler que he llegit i conegut, el desaparegut Pérez de Arteaga, també excel·lent en Wagner – una meravella sentir-lo en els descansos del Festival de Bayreuth per la ràdio. Recomane el llibre, publicat per Scherzo, d’Arteaga sobre Mahler; possiblement la referència sobre el compositor en castellà.

Mahler tenia sens dubte una gran sensibilitat poètica. Ho podem veure en els poemes xinesos antics que va triar per aquest cicle de lieder, autèntica simfonia amb música orquestral servint de pont d’unió entre els sis lieder o moviments. És curiós observar que malgrat la seua antiguitat són i seran sempre vigents, ja que tracten dels temes que preocupen al ser humà com ara el pas del temps, la joventut o la mort. Molt abans que Calderón i Schopenhauer el poeta xinés posa en boca del borratxo allò de “La vida no és més que somni” i el darrer poema fa referència al que podríem dir etern retorn molt abans de Nietzsche nasquera. Finalment, Les cançons de la roda del temps d’Espriu, musicat per Raimon, recorda Das Lied von der Erde perquè també parla del pas del temps i de la mort.

Von der Schönheit (De la bellesa) Christa Ludwig, contralto – conductor: Leonard Bernstein.

4- De la bellesa
(Segons Li-Tai-Po)

Unes xiques recullen flors
de lotus a la vora del riu.
Assegudes entre matolls i fullatge,
recullen flors en el seu si
i intercanvien bromes.

El sol daurat brilla sobre els seus cossos
i els reflecteix en l’aigua clara.
El sol reflecteix els seus delicats membres,
els seus dolços ulls.
I el zèfir ompli amb la seua carícia
la tela de les seues mànegues,
portant la màgia
del seu perfum per l’aire.

Oh, mireu! Qui són
aquells bells xicons
que allà en la riba
munten els seus corsers?
Resplendent com raigs de sol
entre les branques de salzes verds
cavalquen els joves gallards!

Un dels cavalls renilla alegre
i dubta i vola,
sobre flors i herba passen els cascs,
com una tempesta
trepitjant els pètals caiguts.
Ah, com ondulen les seues crineres
i fumegen els seus narius!

El sol daurat brilla sobre els seus cossos
i els reflecteix en l’aigua clara.
I la més bella entre les xicones
el segueix amb una mirada de desig.
El seu orgull no és més que façana:
en l’espurna dels seus grans ulls,
en la foscor de la seua ardent mirada,
vibra encara la queixosa agitació
del seu cor.

 Der Trunkene im Frühling (El borratxo en primavera) Jonas Kaufmann, tenor – conductor: Claudio Abbado.

5- El borratxo en primavera
(Segons Li-Tao-Po)

Si la vida no és més que somni,
per què tanta fatiga i pena?
Bec amb totes les forces
el dia sencer!

I quan no puc més,
cos i ànima saciats,
vaig trontollant fins a la meua porta
i dorm meravellosament!

Què és el que sent en despertar? Escoteu!
Un ocell canta en l’arbre.
Li pregunte si ja és primavera,
em sembla estar un somni.

L’ocell refila sí!
La primavera va arribar durant la nit!
L’escolte amb gran atenció,
l’ocell canta i riu!

Torne a omplir el meu got
i em bec fins a l’última gota,
i cante fins que la lluna resplendeix
en el negre firmament.

I quan ja no puc cantar
torne a dormir.
Què tinc a veure amb la primavera?
Deixeu-me estar ebri!

 Der Abschied (L’adéu) Christa Ludwig, contralto – conductor: Otto Klemperer.

6- L’adéu
(Segons Mong-Kao-Ien i Wang-Wei)

El sol desapareix darrere de les muntanyes,
en cada vall cau la nit
amb les seues ombres plenes de frescor.
Oh mireu! Com un vaixell de plata
flota la lluna en el mar blau del cel.
Sent el buf d’una subtil brisa
darrere dels pins ombrívols!

El rierol canta harmoniós
en la foscor.
En el crepuscle les flors empal·lideixen.
La terra respira el silenci i la son.
Tots els desitjos aspiren al somni,
cansats els homes tornen a casa,
per tornar a aprendre
en la felicitat i joventut oblidades.
Els ocells s’arrauleixen en les branques.
El món s’adorm.

Bufa vent a l’ombra dels pins.
Sóc ací a l’espera dels meus amics;
els espere per a un últim adéu.
Desitge gaudir al teu costat, amic,
de la bellesa d’aquesta nit.
On ets?
Em deixes tant de temps sol!
Vaig d’una part a una altra amb el meu llaüt
pels camins plens
de tendra herba. Oh bellesa!
Oh món ebri
d’etern amor i vida!

Va baixar del cavall
i li va donar la copa de l’adéu.
Li va preguntar on anava
i per què havia de ser així.
Va parlar, tenia la veu vetlada:
Amic meu, en aquesta terra
la sort no em va ser favorable!
On puc anar?
Vaig a les muntanyes.
El meu cor solitari busca la pau.
Torne a la meua pàtria, el meu estatge!
No hi haurà més horitzons llunyans.
El meu cor tranquil espera la seua hora.
De nou la terra amada
floreix i reverdeix
per totes parts en primavera,
Per totes parts i eternament
brillen llums blaves en l’horitzó!
Eternament… eternament…

Adagio from Symphony No. 10 in F sharp major (incomplete)| Vienna Philharmonic, Leonard Bernstein.

Amb  el permís de Bruno Walter, amic del compositor, Leonard Berstein és considerat per molts com el millor intèrpret de Mahler. Els seus CDs i DVDs són insuperables sense fer de menys als discos del primer, que són documents històrics imprescindibles.

Mahler va morir deixant l’Adagio i poc més del que haguera estat la seua desena simfonia. Va complir-se la maledicció de no poder compondre més de 9 simfonies (les que va fer Beethoven). Bruckner morí mentre estava treballant en la seua 9a, que va quedar inacabada.  Malgrat això, com que Mahler va deixar esbossos de la resta s’ha fet alguna reconstrucció hipotètica dels altres moviments de la simfonia com ara la de Deryck Cooke, que podeu sentir ací.

pàgina següent →

 

Quant a rexval

M'agrada Wagner, l'òpera, la clàssica en general i els cantautors, sobretot Raimon i Llach. M'interessa la política, la història, la filosofia, la literatura, el cinema i l'educació. Crec que la cultura és un bé de primera necessitat que ha d'estar a l'abast de tothom.
Aquesta entrada s'ha publicat en Concert, Crítica, Lied, Poesia, Uncategorized i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Das Lied von der Erde. Palau de la Música de València, 8 i 9 de febrer de 2019 (II).

  1. Retroenllaç: Das Lied von der Erde. Palau de la Música de València, 8 i 9 de febrer de 2019 (I). | EL CAVALLER DEL CIGNE ciutadà valencià de nació catalana //*//

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s