Música per a sentir.

La música.


Hi ha músiques que ens arriben al cor sense passar per filtre de la raó. El nostre cervell té una part racional i una altra d’irracional. Potser per l’efecte del renaixement i del classicisme arribem a creure que tot és analitzable. I no és així o no cal.  La nostra part irracional és realment més intensa que l’anterior perquè activa la nostra part de l’encèfal més bàsic i primitiu. No és necessari saber llegir o escriure una partitura per a gaudir de la música; n’hi ha prou amb tenir l’esperit obert.

Ací teniu unes quantes d’eixes músiques que em trasbalsen, m’emocionen i em porten a un món ideal.

“Quintet in C Major for 2 Violins, Viola & 2 Cellos, D. 956 (Op. posth. 163): II. Adagio”, de Isaac Stern;Pablo Casals;Milton Katims;Alexander Schneider;Paul Tortelier.

Aquest moviment apareix en Carrington, una pel·lícula d’amor que acaba en suïcidi perquè la protagonista no pot viure en un món on el seu amant difunt ja no hi és. La BSO és de Nyman.


Waltraud Meier as Isolde – Bayreuther Festspiele, 1999. “Liebestod” (“Mild und leise”).

Com en el cas anterior, Isolde no pot superar la mort de Tristan i mor d’amor (“Liebestod” significa “mort per/d’ amor”).


Bach – Julia Hamari – Matthäus Passion – Erbarme dich– Richter.

La solista demana a Deu que tinga pietat de ella.


Giovanni Battista Pergolesi Stabat Mater Damien Guillon Céline Scheen Le Banquet Céleste

Reflex del dolor de qualsevol mare davant la mort del seu fill. Segons Feuerbach fem projecció del concepte “mare” en la “Verge Maria”. D’aquesta manera la creem com a Deu i tots els sers sobrenaturals.


Parsifal ACT I (Transformation music). Conducting Giuseppe Sinopoli. Poul Elming and Hans Sotin.

Una frase curiosa: “Ací el temps es converteix en espai” – amb la música de la transformació- que sembla una intuïció de la teoria de la relativitat. És un viatge més enllà de l’espai.


Mozart: “Requiem, KV 626: Sequentia, Lacrimosa”, de KPM Philharmonic Orchestra, Hieronym Baltazar, Maciej Korczaky.

Chopin: Marche funèbre (Funeral March), op. 35 | Cory Hall, pianist-composer

‘Psalm’ from Michael Nyman’s Six Celan Songs Hilary Summers contralto, Michael Nyman Band.

Les sis cançons de Celan es corresponen a sis poemes d’aquest poeta romanès de parla alemanya que va sobreviure a Auschwitz però que anys després va suïcidar-se perquè no podia viure amb els seus records.


Advertisements

Quant a rexval

M'agrada Wagner, l'òpera, la clàssica en general i els cantautors, sobretot Raimon i Llach. M'interessa la política, la història, la filosofia, la literatura, el cinema i l'educació. Crec que la cultura és un bé de primera necessitat que ha d'estar a l'abast de tothom.
Aquesta entrada s'ha publicat en Música, Uncategorized i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s