Bukowski en català: Gots Buits, entrevista amb Sean Penn (I).

charles-bukowski


Charles Bukowski va néixer a Andernach, Alemanya, el 1920. Als tres anys d’edat va arribar als Estats Units i va créixer a Los Angeles. Va residir a Sant Pere, Califòrnia, amb la seva dona, Linda. Famós borratxo, lluitador i faldiller, Genet i Sartre el van cridar “el millor poeta dels Estats Units”, però els seus amics li diuen Hank.

Bars: “Jo no vaig molt a bars. Vaig llevar-me’ls de damunt. Ara, quan entro en un bar, sento nàusees. Vaig estar en massa. Són per a quan un és més jove: tot això d’anar a les mans amb un altre de  fer-se el mascle ja no m’interessa. A la meva edat, ja no ho necessito. Avui només entro als bars per pixar. A vegades creuo la porta i començo a vomitar “.

L’alcohol: “L’alcohol és probablement una de les millors coses que ha arribat a aquesta terra, a més de mi. Llavors ens portem bé. És destructiu per a la majoria de la gent, però jo sóc un cas a part. Faig tot el meu treball creatiu quan estic intoxicat. Fins i tot m’ha ajudat amb les dones. Sempre vaig ser reticent durant el sexe, i l’alcohol m’ha permès ser més lliure al llit. És un alliberament perquè bàsicament jo sóc una persona tímida i introvertida, i l’alcohol em permet ser aquest heroi que travessa l’espai i el temps, fent un munt de coses atrevides… Llavors l’alcohol m’agrada, com no “.

Fumar: “M’agrada fumar. El cigarret i l’alcohol s’equilibren. Jo solia despertar-me d’una borratxera i havia fumat tant que les meues dues mans estaven grogues, gairebé marrons, com si tingués posats guants. I em preguntava: ‘Merda! Com es veuran els meus pulmons?”.

Barallar-se: “La millor sensació és quan li pegues a un tipus que no se suposa que puguis colpejar. Un cop em vaig ficar amb un tipus, m’estava insultant. Li vaig dir: ‘Bé, endavant’. No vaig tenir cap problema, li vaig guanyar la baralla fàcilment. Estava tirat al pis. Tenia el nas ple de sang. Em va dir: ‘Jesús, et mous sempre tan lentament que vaig pensar que series fàcil. I quan va començar la condemnada baralla, ja no podia veure les teves mans, et vas tornar tan ràpid. Què va passar? ‘. Li vaig dir: ‘No sé, home. Així són les coses. Un estalvia per quan ha de fer-ho servir ‘ “.

charles-bukowski-with-catEls gats: “És bo tenir un munt de gats voltant. Si un se sent malament, mira els gats i se sent millor, perquè ells saben que les coses són com són. No hi ha per què entusiasmar-se i ells ho saben. Per això són salvadors. Com més gats un tingui, més temps viurà. Si tens cent gats, viuràs deu vegades més que si tens deu. Algun dia això serà descobert: la gent tindrà mil gats i viurà per sempre. Realment és ridícul “.

La primera vegada: “La meva primera vegada va ser la més rara. No sabia com fer-ho, i ella em va ensenyar a xuclar-li la figa i totes aquestes coses de follar. Recordo que em deia: ‘Hank, ets un bon escriptor, però no saps una merda sobre les dones’. ‘Què vols dir? Vaig estar amb un munt de dones.”No, no saps res. Deixa’m ensenyar-te algunes coses.” ‘Li vaig dir que bé i ella: ‘Ets bon estudiant, aprens ràpid ‘. Això va ser tot.

El sexe abans de la sida (i el seu casament): “Jo res més entrava i sortia d’entre els llençols. No ho sé, era com un tràngol, un tràngol de follar. I les dones… un els deia alguna cosa, les prenia del canell, ‘Anem, nena’, les guiava fins al dormitori i se les follava. Quan un entra en el ritme, segueix endavant. Hi ha un munt de dones solitàries allà fora. Són bones, però no saben connectar. Estan assegudes soles, van a la feina, tornen a la casa… és una cosa meravellosa per a elles que un tipus se’ls aparegui. I si s’asseu a prop, beu i parla, és entreteniment. Va estar bé, vaig tenir sort. Les dones modernes… no et cusen els botons”.

Escriure: “Vaig escriure un conte des del punt de vista d’un violador d’una nena molt petita. I la gent em va acusar. Em van fer entrevistes. Deien: ‘Li agrada violar xiquetes?’. Vaig dir: ‘Per descomptat que no. Estic fotografiant la vida‘. Em vaig ficar en problemes amb munts de coses. Però, d’altra banda, els problemes venen llibres. Però, en última instància, escric per a mi. (Dóna una llarga xiulada al seu cigarret.) És així. La xiulada és per a mi, la cendra és per al cendrer. Això és publicar. Mai no escric de dia. És com anar al supermercat nu. Tothom et pot veure. De nit és quan es treuen els trucs de la màniga… la màgia “.

La poesia: “Sempre recordo que, al pati de l’escola, quan apareixia la paraula ‘poeta’ o ‘poesia’, tots reien i es burlaven. Puc veure per què: és un producte fals. Ha estat fals, esnob i endogàmic per segles. És ultradelicat, sobreapreciat. És un munt de merda. Durant segles, la poesia és gairebé escombraries total. És una farsa. Hi ha hagut grans poetes, no m’entengui malament. Hi ha un poeta xinès anomenat Li Po. Podia posar més sentiment, realisme i passió en quatre o cinc senzilles línies que la majoria dels poetes en els seus dotze o tretze pàgines de merda. I bevia vi també. Solia cremar els seus poemes, navegar pel riu i beure vi. Els emperadors l’estimaven perquè podien entendre el que deia. Per descomptat, només va cremar els seus poemes dolents. El que jo vaig voler fer, si em disculpa, és incorporar el punt de vista dels obrers sobre la vida… els crits de les seves esposes que els esperen quan tornen de la feina. Les realitats bàsiques de l’existència de l’home comú… alguna cosa que poques vegades s’esmenta en la poesia des de fa segles. Millor, que quedi registrat que vaig dir que la poesia és una merda des de fa segles. I una vergonya “.

celineCéline: “La primera vegada que vaig llegir a Céline, em vaig anar al llit amb una caixa gran de galetes Ritz. Vaig començar a llegir-lo i em menjava una galeta Ritz, em reia, em menjava una Ritz, llegia. Vaig llegir la novel·la sencera d’una tirada i em vaig acabar la caixa de galetes. Vaig aixecar-me i vaig prendre aigua. Hauries de haver-me vist. No em podia moure. Això és el que un bon escriptor et pot fer. Gairebé et pot matar. Un mal escriptor pot fer-ho, també “.

Shakespeare: “És il·legible i està sobrevalorat. Però la gent no vol escoltar això. Un no pot atacar temples. Ha estat fixat al llarg dels segles. Un pot dir que tal és un pèssim actor, però no pot dir que Shakespeare és merda. Quan alguna cosa dura molt de temps, els esnobs comencen a aferrar-se a ell, com ventoses. Quan els esnobs senten que alguna cosa és segura, s’hi aferren. Però si els dieu la veritat, es posen salvatges. No poden suportar-ho. És atacar el seu propi procés de pensament. Em desagraden “.

El seu material de lectura favorit: “Vaig llegir al The National Enquirer una nota titulada ‘És el seu marit homosexual?‘. Linda em va dir: ‘Tens veu de puto!’. Jo vaig dir: ‘Oh, sí, sempre m’ho vaig preguntar’. Aquest article deia: ‘¿El seu marit es depila les celles?’. I jo vaig pensar, merda, ho faig tot el temps. Ara sé el que sóc. Em vaig depilar les celles, sóc un puto. És molt amable de part de The National Enquirer dir-me el que sóc “.

L’humor i la mort: “L’últim gran humorista era un tipus anomenat James Thurber. Però el seu humor era tan magnífic que van haver de ignorar-lo. Aquest tipus era, podria dir-se, un psiquiatre de les edats. Tenia alguna cosa ambigua, home-dona, veia coses. Era sanador. El seu humor era tan real que un cridava de riure, era com un alliberament frenètic. A part de Thurber, no puc pensar en ningú… Jo tinc una mica d’humorista, però no com ell. No dic humor al que tinc,l’anomeno un ‘tall còmic’. Estic penjat en això. Gairebé tot el que passa és ridícul. Caguem tots els dies. Això és ridícul, no et sembla? Hem de seguir pixant, posant menjar a les nostres boques, ens surt cera de les orelles. Hem de gratar-nos. Coses lletges i ximples, ¿o no? Els pits no serveixen per a res, excepte … “.

Nosaltres: “La veritat és que som monstruositats. Si poguéssim veure’ns, podríem estimar-nos, adonar-nos del ridícul que som, amb els nostres intestins recargolats pels que llisca lentament la merda mentre ens mirem als ulls i diem: ‘T’estimo’. Ens carbonitzat i produïm merda, però no ens tirem pets prop de l’altre. Tot té un tall còmic “.

Guanyar: “I després ens morim. Però la mort no ens ha guanyat. No ha mostrat cap credencial. Nosaltres hem mostrat totes les credencials. Amb el naixement, ens guanyem la vida? No realment, però de segur la filla de puta ens té atrapats… La mort em provoca ressentiment, la vida també, i molt més estar atrapat entre les dues. Saps quantes vegades vaig intentar suïcidar-me? Dóna’m temps, només tinc 66 anys. Segueixo treballant en això. Quan un té tendències suïcides, res no el molesta, excepte perdre en les carreres de cavalls. Per què serà? Potser perquè un fa servir la seva ment en les carreres, no el seu cor. Però mai vaig cavalcar. No estic molt interessat en el cavall sinó en el procés d’encertar o no, selectivament “.

segueix →

 

Anuncis

Quant a rexval

M'agrada Wagner, l'òpera, la clàssica en general i els cantautors, sobretot Raimon i Llach. M'interessa la política, la història, la filosofia, la literatura, el cinema i l'educació. Crec que la cultura és un bé de primera necessitat que ha d'estar a l'abast de tothom.
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Bukowski en català: Gots Buits, entrevista amb Sean Penn (I).

  1. Retroenllaç: Bukowski en català: Gots Buits, entrevista amb Sean Penn (II). | EL CAVALLER DEL CIGNE ciutadà valencià de nació catalana //*//

Deixa un comentari

