Bukowski en català-valencià: Vida en un prostíbul de Texas (fragment). Abraça la foscor (poema).

vaqueraProstituta texana.

—A què es dedica vostè? —va preguntar.
—Sóc escriptor.
—Oh, quina meravella! On li han publicat?
—No m’han publicat enlloc.
—Llavors, en certa manera, en realitat no és vostè escriptor.
—Així és. I visc en una casa de putes.
—Què?
—El que li he dit, té vostè raó, no sóc escriptor, en realitat.
—No, em referisc a l’altre.
—Estic vivint en un bordell.
—Viu vostè sempre en bordells?
—No.
—Com és que no està vostè en l’exèrcit?
—No vaig poder passar el psiquiatre.
—Bromeja vostè…
—No, gràcies a Déu.
—No vol vostè combatre?
—No.
—Ells van bombardejar Pearl Harbor.
—Ja em vaig assabentar, ja.
—No vol vostè lluitar contra Adolf Hitler?
—Doncs, no, la veritat, preferisc que siguen uns altres qui ho facen.
—És vostè un covard.
—Sí, clar, ho sóc. No és que m’importe molt matar un home, però no m’agrada dormir en barracons amb un munt de tios roncant i que em desperte un idiota a tocs de corneta, i no m’agrada portar aqueixes brutes camises color oliva que piquen moltíssim. Sóc de pell molt sensible.
—M’alegre que tinga vostè alguna cosa sensible.
—Jo també, però tant de bo que no fóra la pell.
—Potser haguera vostè d’escriure amb la pell.
—Potser haguera de vostè escriure amb la figa.
—És vostè mesquí. I covard. Algú ha d’enfrontar-se a les hordes feixistes. Estic promesa a un tinent de la marina nord-americana que si estiguera ací ara, li donaria a vostè una bona surra.
—Ja,  pot ser, però açò només em faria encara més mesquí.
—Li ensenyaria almenys a portar-se com un cavaller davant d’una dama.
—Sí, clar, té vostè raó. Si matara a Mussolini seria un cavaller?
—Sens dubte.
—M’alliste ara mateix.
—No el volen. Se’n recorda?
—Me’n recorde.


Abraça la foscor

La confusió és el déu
la bogeria és el déu

la pau permanent de la vida
és la pau permanent de la mort.

L’agonia pot matar
o pot sustentar la vida
però la pau és sempre horrible
la pau és la pitjor cosa
caminant
parlant
somrient
semblant ser.

no oblides les voreres,
les putes,
la traïció,
el cuc en la poma,
els bars, les presons
els suïcidis dels amants.

ací als Estats Units
hem assassinat un president i el seu germà,
un altre president ha hagut de deixar el càrrec.

La gent que creu en la política
és com la gent que creu en déu:
xarrupen aire amb palletes
tortes

no hi ha déu
no hi ha política
no hi ha pau
no hi ha amor
no hi ha control
no hi ha plans

mantín-te allunyat de déu
roman angoixat

llisca’t.

Quant a rexval

M'agrada Wagner, l'òpera, la clàssica en general i els cantautors, sobretot Raimon i Llach. M'interessa la política, la història, la filosofia, la literatura, el cinema i l'educació. Crec que la cultura és un bé de primera necessitat que ha d'estar a l'abast de tothom.
Aquesta entrada s'ha publicat en Poema, Uncategorized i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

