Erkel i l’escola nacional hongaresa.

Erkel_Ferenc_Györgyi_Alajos

Ferenc Erkel, pare de l’òpera nacional hongaresa.

Agraïment al contertulià Jaume C. que va informar-me sobre Erkel.

Com van veure en una sèrie de posts sobre el nacionalisme en Wagner y Verdi no resulta senzill definir què és el nacionalisme musical o quan un òpera es pot catalogar com a nacionalista. Depén dels paràmetres que fem servir. Es fa referència a l’ús de la llengua pròpia, a tradicions i llegendes nacionals, al folklore propi del país, a la intencionalitat política, a la busca d’allò autòcton front al model tradicional italià, alemany i francés. Al cap i a la fi es tracta d’una etiqueta i la realitat es molt més diversa.

Sempre trobarem casos que no encaixen en les definicions donades. Així, si considerem que una òpera és nacionalista pel fet d’estar escrita en la llengua pròpia i no pas en el preceptiu italià – com va passar a tota Europa excepte a França – hauríem d’acceptar que Dafne, composada per H. Schütz en 1627 inaugura l’òpera nacional alemanya, però això no és així ja que es considera que Der Freischütz (El caçador furtiu) – 1821 – té eixe honor, el d’inaugurar l’escola nacional alemanya. No solament el llibret és alemany sinó que es basa en llegendes germàniques i fa servir el folklore i la música autòctona. A més, de manera conscient, Carl Maria von Weber – inscrit en el romanticisme alemany – s’oposa a la dominació del bel canto italià. El tema del folkore en música tampoc no és definitori ja que se’n fa ús en obres i autors no considerats nacionalistes, com ara Haydn en el classicisme.

Pense que fins el XIX no podem parlar de nacionalisme en música, ja que considere que el nacionalisme naix – com el romanticisme – amb el despertar de les nacions després de les invasions napoleòniques encara que puga tenir precedents.

La consciència nacional es va desenvolupar durant el segle XIX. Els pobles se sentien cada vegada més orgullosos de les seues pròpies llengües, cultures i històries. El nacionalisme romàntic es va rebel·lar contra la supremacia de l’òpera italiana, francesa i alemanya. Cada país buscava la independència fins i tot al teatre musical. Utilitzaven elements específicament propis en la seua música, amb ritmes i melodies del folklore més propers.

Abans que Bartók composara El castell de Barbablava amb llibret en hongarés un altre compositor, desconegut per al gran públic fora de la seua terra, va ser en la introducció del nacionalisme en l’òpera del seu país. Ferenc Erkel, contemporani de Wagner i Verdi, és el fundador de l’escola hongaresa. Com va dir el contertuli Jaume C., el nacionalisme en l’òpera comença a Hongria amb aquest compositor en ple moviment romàntic i amb òperes magnífiques amb arguments històrics nacionals i música directament inspirada en el folklore hongarés. També va compondre la música d’Himnusz, l’himne nacional d’Hongria així com Palotás, considerada dansa la naciomal hongraresa. El seu estil recorda la grand opéra i el bel canto. En les seues obres apareixen danses folklòriques, àries, duos, concertants, cors que recorden Verdi amb certa influència francesa. Va ser admirat pel seu compatriota Ferenc (Franz) Liszt.

Sentim una selecció de la música d’Erkel:

Fora d’Hongria és pràcticament un desconegut, però allí és considerat el pare de la música nacional hongaresa igual que a Itàlia ho és Verdi. Va composar sobretot d’òperes destacant Bánk Bán, considerada l’òpera dels hongaresos. Es basa en fets històrics esdevinguts al segle XIII. Sembla que sentim Verdi en hongarés amb influència del cant eslau típic de les òperes russes de Glinka i els altres compositors russos. Erkel pretenia crear el teatre del poble partint de la seua història i folklore amb la dansa i els números vocals fent un impacte directe. Amb motiu del bicentenari del naixement del compositor va ser portada a la gran pantalla amb direcció de Csaba Kaelva. L’estrena mundial va tindre lloc a Los Angeles en 2002.

Personalment m’agrada molt més Bartók que Erkel dins de l’escola operística hongaresa. El seu, fundador, malgrat fer ús de la llengua i folklore hongarés deu molt a la tradició belcantista i la grand opéra. Com vaig dir sona a Verdi, el que ja no succeeix amb Bartók, d’estil molt més personal encara que ja no fa ús del folklore en l’òpera. Podríem emmarcar-lo en la segona fornada del nacionalisme, la que ja no es hereva del romanticisme encara no no tots comparteixen aquesta opinió. El castell de Barbablava té el llibret en hongarés. ¿La considerem nacionalista? És important observar que Bartók – amb Kodáli – va ser un apassionat estudiós del folklore i un dels fundadors de l’etnomusicologia i que aquests estudis van influir en la seua obra.

Ací tenim l’ària més famosa de l’òpera Bánk Ban: Hazám, Hazám.


Simándy József: Katona J.-Erkel F.-Bánk bán-Hazám, Hazám

Ara, en versió de Plácido Domingo.

Així va quedar en la pel·lícula, amb subtítols en anglés. Com podem veure, es tracta d’una ària de contingut nacionalista.

Un altre moment del film.


Karola Ágay – Ölj meg engem, Bánk, ó, ölj meg! (Bánk bán)


Bánk bán – Duet (Bánk, Tiborc)

Erkel: Bánk bán (operafilm magyar felirattal). Film complet en hongarés.


Erkel: Hunyadi László: Palotás (ballet). Dansa nacional hongaresa.

Erkel: Bánk bán – Petur bordala

Advertisements

Quant a rexval

M'agrada Wagner, l'òpera, la clàssica en general i els cantautors, sobretot Raimon i Llach. M'interessa la política, la història, la filosofia, la literatura, el cinema i l'educació. Crec que la cultura és un bé de primera necessitat que ha d'estar a l'abast de tothom.
Aquesta entrada s'ha publicat en Article, Òpera, Pel.lícula i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s